Dary ofiarne: Chleb, wino i woda
Msza święta składa się z liturgii słowa i liturgii
eucharystycznej. W pierwszej części liturgii mszalnej przychodzi do swojej
własności Słowo, które skierowane jest do wszystkich wiernych, natomiast w
drugiej części, Słowo staje się Ciałem, pod postacią chleba i wina Jezus
Chrystus przychodzi na ołtarz.
Liturgia eucharystyczna rozpoczyna się przygotowaniem darów, dawniej określanym
mianem offertorium. Kapłan w imieniu Kościoła przyjmuje dary ofiarne od
wiernych, które potem ofiarowane Bogu i składane na ołtarzu stają się Ciałem i
Krwią Chrystusa.
Przygotowanie darów – preparatio donorum – to przyniesienie i złożenie na
ołtarzu chleba oraz wina i wody.
Błogosławiony jesteś Panie, Boże wszechświata, bo dzięki Twojej hojności
otrzymaliśmy chleb, który jest owocem ziemi i pracy rąk ludzkich; Tobie go
przynosimy, aby stał się dla nas chlebem życia.
Błogosławiony jesteś Panie, Boże wszechświata, bo dzięki Twojej hojności
otrzymaliśmy wino, które jest owocem winnego krzewu i pracy rąk ludzkich; Tobie
je przynosimy, aby się stało dla nas napojem duchowym.
Dary, które kapłan w imieniu wspólnoty Ludu Bożego składa na ołtarzu to dary
Boże, które od Boga zostały nam dane oraz owoce ziemi i pracy rąk ludzkich. To
co od Boga zostało nam dane, Kościół chce ofiarować Bogu w ofierze.
Jezus ustanowił Eucharystię podczas posiłku paschalnego. Na zastawionym stole
znajdowały się od samego początku chleb i wino.
Już święty Justyn, pochodzący z II wieku wspomina o przynoszeniu chleba i
kielicha napełnionego winem i wodą, oraz o modlitwach dziękczynnych
przełożonego. Zaznaczyć trzeba również, że do ołtarza przynoszono także inne
produkty spożywcze i datki, które składane były na ręce przełożonego a po
skończonej liturgii przeznaczane były dla wdów i sierot oraz innych
potrzebujących. Dary chleba i wina, które przeznaczano do konsekracji składane
były na ołtarzu, natomiast pozostałe dary składano w odpowiednim miejscu, tak,
żeby po mszy rozdać je potrzebującym.
Obrzęd przygotowania darów rozpoczyna się od przygotowania ołtarza (korporał,
puryfikaterz, palka, kielich, mszał). W tym czasie wierni nawiązując do tradycji
powinni przynieść do ołtarza dary chleba i wina, a także inne dary, które można
złożyć poza ołtarzem. Kapłan przyjmując w odpowiednim miejscu chleb i wino
składa je na ołtarzu. Dary chleba i wina, a także inne dary są symbolem tego
wszystkiego co wierni składają Bogu w darze od siebie. Dlatego należałoby
zachować tradycję przynoszenia darów do ołtarza, tak, aby wszyscy wierni mogli
ofiarować Bogu owoc ziemi i swojej pracy. Procesji z darami powinien towarzyszyć
radosny śpiew pieśni.
Kościół od samego początku sprawowania Eucharystii dodawał do kielicha z winem
nieco wody. Zmieszanie wina z wodą to znak zjednoczenia ludzi z Chrystusem, tak
jak po zmieszaniu tych dwóch składników: wina i wody, nie można ich oddzielić,
tak chrześcijanin nierozerwalnie zjednoczony jest z Chrystusem. Również po
śmierci Chrystusa na krzyżu, wypłynęła krew i woda. Gest połączenia wody i wina
może być również rozpatrywany jako połączenie bóstwa i człowieczeństwa
Chrystusa.
Po ofiarowaniu Bogu darów Kościół modli się, by ofiara która ma się dokonać
podobała się Bogu.
Przyniesione do ołtarza dary mogą być okadzone, by złożona ofiara wzniosła się
do Boga jak dym kadzidła. Okadzenie darów, ołtarza, celebransa i wiernych
oznacza również zjednoczenie wszystkich uczestników liturgii. Celebrans prosi,
aby Bóg wszechmogący przyjął tą ofiarę oraz abyśmy stali się darem dla Boga.
Dary ofiarne: chleba oraz wina i wody są wyrazem naszej wdzięczności Bogu za
otrzymane dary każdego dnia, za pokarm dla ciała, a ofiarowany Bogu podczas
Eucharystii jest pokarmem dla duszy.